Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ściany nośne
#1
Pogoda nie dopisała, cały dzień na przemiennie lało i padało. W międzyczasie udało się dociąć i przykleić papę oraz wyprowadzić pierwsza warstwę bloczków.
Niestety nie ma na miejscu potrzebnej ilości bloczków betonu komórkowego. Materiału dostępnego na miejscu jest mniej więcej połowa.

Na początku przycinamy papę na paski 33cm, co daje nam 22,5mb z rolki. Dwie rolki wystarczają na całe ściany nośne, z niewielkim odpadem 30cm.
Papę tniemy przy użyciu długiej poziomicy nożem do tapet od gładkiej strony. Mamy do dyspozycji wylana płytę zera więc nie ma potrzeby udawania się na prostą płaską powierzchnię. Tniemy na miejscu, cały proces to 15min.
Papy nie należy ciąć na szerokość bloczka czyli 24cm. Musimy zrobić nieco szersze pasy z uwagi na zapewnienie ciągłości izolacji przeciwwilgociowej w późniejszym procesie budowy. Na zewnątrz może być na równo, od strony wewnętrznej musi być szerzej.

Inwestor zdecydował się na materiał marki H+H. Równiejszy i dokładniejszy jest tylko Ytong. Bloczki H+H są większe od najpopularniejszego dostępnego materiału marki Solbet. Wymiary to 24x25x62,5cm. Przy solbecie 24x24x59 zużycie na poziomie 650szt. Przy materiale H+H zużycie ~ 580szt.
Inwestor zdecydował się na powiększenie okien, więc zapotrzebowanie na materiał na pewno będzie jeszcze mniejsze. W projekcie ścian nośnych mamy 92m2 (bez zmian)
Dodatkowo warto dodać, że materiał równiejszy zwyczajnie łatwiej się muruje. (przydatne info dla osób bez doświadczenia, które zdecydowały się na budowę własnymi środkami)

Do cięcia bloczków używamy piły ręcznej do betonu komórkowego. Koszt ok 70zł marki Dedra, sprawdzony i dobry sprzęt. Warto podpowiedzieć osoba niedoświadczonym aby zaopatrzyły się w przymiar kątowy do cięcia bloczków, znacznie ułatwia przyśpiesza proces docinania.
Po wymurowaniu pierwszej warstwy warto od razu usunąć niepotrzebną zaprawę ze styropianu i z papy od wewnętrznej strony. Na styropian można położyć deski pochodzące z szalunków, uchroni go w całym procesie budowy od uszkodzeń.

Pierwsza warstwa na zaprawie cementowej. Warto upewnić się, że narożniki startujemy na jednym poziomie. Dzięki szalowaniu ławy, i dopilnowaniu wysokości ścian fundamentowych, różnice między narożnikami mamy na poziomie 2-3mm.

Przykładając się do roboty od samego początku później jest zdecydowanie prościej kontynuować.
Zdaję sobie sprawę, że nie każdy ma pod ręką niwelator, ale wystarczy najtańsza "szlaufwaga", która wskaże dokładnie co do mm poziom. Koszt to 30zł.

Ja muruje na grzebieniu 8mm, daje mi to jeszcze miejsce na delikatny manewr. Spoina finalna ~3-4mm.


[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.1.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.2.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.3.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.4.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.5.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.6.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.7.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.8.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.9.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.10.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.11.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.12.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.13.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.14.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.15.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.16.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.17.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.18.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.19.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.20.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.21.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.22.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.23.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.24.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.25.jpg]

[Obrazek: dom_za_150_tysiecy_scianynosne.26.jpg]
Niemożliwe nie istnieje...
Odpowiedz
#2
Dzień 14

Bardzo dobra pogoda do pracy. Dziś wyprowadzone narożniki i następnie wymurowane 2 warstwy. Dzień trochę rozstrojony z uwagi na kilka wyjazdów do hurtowni. Dobra wiadomość, to że udało się znaleźć na miejscu brakujące 200 szt betonu komórkowego H+H.

Styropian zabezpieczony deskami. Warto to zrobić, gdyż przy procesie budowy często styropian na koniec jest dość mocno uszkodzony.

Otwory okienne zaczynają się na 4 warstwie. Parapety na gotowo 90cm nad poziomem podłogi. Na 4 warstwie docinany jest bloczek. Do wieńca murowanie ścian

Zakładając bloczki o wysokości 25cm przewiduję wykonanie 11 warstw plus warstwa z z bloczków o wys. 12cm. Na ostatniej warstwie (beton komórkowy 12cm) wylany będzie wieniec. Projekt przewiduje wys. pomieszczeń 2.70m.

Wszystkie otwory będą przygotowane pod rolety. NA kasty należy pozostawić 18cm wolnego miejsca. Wieniec jednocześnie będzie pełnił rolę nadproży. Jedyne nadproża strunobetonowe będą nad drzwiami wejściowymi i do kotłowni.

Inwestor zdecydował się na powiększenie wszystkich otworów okiennych do szerokości 2m,z wyjątkiem dwóch 90-tek.



[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.1.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.2.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.3.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.4.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.5.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.6.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.7.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.8.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.9.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.10.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.11.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.12.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.13.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.14.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.15.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.16.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.17.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.18.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.19.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.20.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.21.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne.22.jpg]
Niemożliwe nie istnieje...
Odpowiedz
#3
Dzień 15.

Generalnie poszło wg. założeń. Ciąg dalszy murowania, nie ma sensu się rozpisywać o tej dość monotonnej czynności Smile

Efekty dzisiejszego dnia.

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.1.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.2.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.3.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.4.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.5.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.6.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.7.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.8.jpg]

[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.9.jpg]



[Obrazek: budowa_domu2106_scianynosne_1.11.jpg]
Niemożliwe nie istnieje...
Odpowiedz
#4
W planach było wyprowadzenie narożników na ostateczna wysokość. W trakcie wyszło, że wystarczy 11 warstw plus 8cm. Udało się kupić beton komórkowy 8cm marki solbet. Najistotniejsza sprawa to szerokość materiału czyli 24cm. Przy materiale H+H robi się problem z uwagi na wysokość 25cm.

Start okna na wysokości 90cm od gotowej posadzki, następnie 150cm na okno, plus 18cm na rolety.

Założenia udało się zrealizować i pociągnąć trochę do przodu robotę. Przygotowane 6 szt. nadproży struno betonowych.
Otwór balkonowy w świetle 230cm po zmianach, nadproża 2,8m. Nad drzwiami wejściowymi oraz do kotłowni 1,5 docinane na ok 135cm.

Oparcia nadproży na dociętym bloczku betonowym wklejonym na zaprawie cementowej.

Wszystkie otwory nie są docinane od razu na wymiar. Po zaznaczeniu wymiarów otworów murowane z niewielkim zakładem, + kilka cm. Wykorzystywany do tego materiał uszkodzony, odłamane narożniki itp...
Na koniec po przykręceniu desek z obu stron, które tworzą prowadzenie docinane piłą na wymagany wymiar. Rozwiązanie sprawdzone, dające idealnie równe krawędzie.

Przy murowaniu narożników nie mając doświadczenia i wprawy warto zamontować długą ustawiona do pionu łatę przy pomocy haków budowlanych. Znacząco przyspiesza i ułatwia pracę.

Wszelkie uszkodzenia, dziury i fugi wypełniamy klejem do murowania, nie zaprawą cementową.

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.1.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.2.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.3.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.4.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.5.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.6.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.7.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.8.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.9.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.10.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.11.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.12.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.13.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.14.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.15.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.16.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.17.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.18.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.19.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.20.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.21.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.22.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.23.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.24.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.25.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.26.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.27.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.28.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.29.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.30.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.31.jpg]

[Obrazek: dom_tani_w_budowie_2016_sciany.32.jpg]
Niemożliwe nie istnieje...
Odpowiedz
#5
Wymurowane dwie kolejne ściany. Obsadzone nadproża nad drzwiami wejściowymi. Nadproża powinny być ułożone na poduszce betonowej. Ja wmurowuje bloczka betonowego na zaprawie cementowej.
Różne szkoły, rozwiązania, techniki itp. Finalnie ma być wykonane poprawnie.

Bardzo przydatne przy murowaniu jest małe rusztowanie jezdne, przy równym chudziaku idealnie się sprawdza takie rozwiązanie, które przyśpiesza prace. Ale jak już wspominałem wielokrotnie, nie ważne w jaki sposób będzie to zrobione, jaką technika i przy użyciu jakich narzędzi i wyposażenia, ważny natomiast jest efekt finalny w postaci poprawnie postawionych ścian.

Okno tarasowe powiększone do 230cm szerokości. Generalnie przyjmuje się wymiary otworu na stolarkę z roletami o ~18cm wyższe niż same okna/drzwi.
Przy dużych rozmiarach może być sytuacja, w zależności od dostawcy i producenta, że te 18 będzie na styk. Ja zostawiłem na te duże okno balkonowe profilaktycznie ~22cm. Proszę pamiętać, że otwór zawsze można zmniejszyć, powiększyć niestety już nie.
Została wymurowana ostatnia warstwa o wysokości 8cm. Tak się złożyło przy materiale H+H, który ma wysokość 25cm a nie jak najpopularniejsze materiały o wymiarze 24. Jest to już zauważalna wysokość na 10 warstwach.

Wiele razy pisałem, mówiłem, że dom jest bardzo prosty w budowie, mam nadzieję, że zaczyna to być bardzo widoczne, że tak właśnie jest. Dom można wybudować naprawdę we własnym zakresie w dość niedługim czasie.

W dniu jutrzejszym planujemy zamknąć wszystkie ściany nośne, łącznie z uzupełnieniem ubytków, uszkodzeń itp.

Natomiast po niedzieli planujemy zakończyć konstrukcję nośną i przygotować do montażu wiązarów. Dostawca poprosił o wypuszczenie szpilek w osiach ścian do zamontowania murłaty, na której następnie będzie konstrukcja wiązarową.

[Obrazek: dziennik_budowy_2016.1.jpg]

[Obrazek: dziennik_budowy_2016.2.jpg]

[Obrazek: dziennik_budowy_2016.3.jpg]

[Obrazek: dziennik_budowy_2016.4.jpg]

[Obrazek: dziennik_budowy_2016.5.jpg]

[Obrazek: dziennik_budowy_2016.6.jpg]
Niemożliwe nie istnieje...
Odpowiedz


#6
Założenia zrealizowane. Wszystkie otwory przycięte na wymiar i przygotowany plan do działania na dzień jutrzejszy.
Planowane na jutro zaszalowanie całości, i przygotowanie zbrojenia.
Tak jak przy ławie fundamentowej zbrojenie zaginane w l-ke w narożnikach bez utraty ciągłości.
Przezbroić pozostało jeszcze dwa trzpienie łączące ławę z wieńcem. W tym miejscu l-ki będą dokładane z odpowiednim zakładem, min. 60cm. (50 średnic pręta)
Dodatkowe zbrojenie nad otworami okiennymi, stal żebrowana fi16. Po dwa pręty dołem i górą. Zakład na ścianę min 50 cm.

Zaszalować dół wieńca w miejscach otworów okiennych. Szalowanie w tym miejscu deską pozostałą z szalowania ławy.
Generalnie do szalowania najlepszym (najwytrzymalszym) materiałem są deski ~25mm, poskręcane w blaty.
Wykorzystując deski z ławy mamy ok połowy potrzebnego materiału na blaty. Można oczywiście wykorzystać płytę szalunkową, sklejkę, płytę osb itd, lecz wiąże się to z dodatkowymi kosztami.
Najtaniej dla inwestora jest wykorzystać deski z ławy i dokupić ich brakująca część. Jednocześnie jest to najbardziej pracochłonny sposób szalowania. Dodatkowo należy wykorzystać szpilki gwintowane do ściągnięcia blatów. To również koszt ok 200zł. Ale jest to sposób najprostszy, do zrobienia tak naprawdę dla każdego, kto będzie budował we własnym zakresie. Poniżej kilka zdjęć z wcześniejszej inwestycji, jest tam dokładnie zaprezentowane jak to wygląda w praktyce.

Wykorzystanie płyty OSB
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.domza150tysiecy.pl/wieniec.html">http://www.domza150tysiecy.pl/wieniec.html</a><!-- m -->

Wykorzystanie blatów skręcanych z desek
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.domza150tysiecy.pl/wieniec2.html">http://www.domza150tysiecy.pl/wieniec2.html</a><!-- m -->


Posiadam płyty szalunkowe, i dla mnie czyli wykonawcy jest to forma najszybsza, pewna, solidna i wielokrotnego użytku.
Oczywiście inwestorzy, którzy sami będą budować dom nie będą inwestowali w płyty szalunkowe bo to zwyczajnie jest nieekonomiczne do jednorazowego użytku.

Przy użyciu szpilek gwintowanych do szalowania warto między blaty włożyć rurkę pcv o średnicy nieco większej niż pręt. Dzięki temu odzyskamy pręty i wyciągniemy je bez uszkodzenia betonu. Jeśli nie użyjemy rurki na następny dzień możemy zapomnieć o wyciągnięciu prętów gwintowanych. Jeśli jednak ktoś się uprze to przy użyciu młotka wybije pręta bardzo mocno uszkadzając beton. Pręty również można poobcinać...

Jutro zaprezentuję system, z którego będę korzystał ja na inwestycjach przy budowie "domuza150tysiecy" Ten sam system będzie wykorzystywany do szalowania łaty na gruncie i wieńca.

Inwestorzy, którzy zdecydują się na nasza usługę przy budowie domu, nie poniosą żadnych kosztów związanych z szalowaniem. Przy tym projekcie to koszt ok 1000zł. Materiał potrzebny do szalowania, drewno / osb/ sklejka plus szpilki, nakrętki, podkładki.




[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_1.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_2.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_3.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_4.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_5.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_6.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_7.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_8.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_9.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_10.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_11.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_12.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_13.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_14.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_15.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_16.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_17.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_18.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_19.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_20.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_21.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_22.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_23.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_24.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_25.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_26.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_27.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_28.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_29.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_30.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_31.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_32.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_33.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_34.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_35.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_36.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_37.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_38.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_39.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_40.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_41.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_42.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_43.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_44.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_45.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_46.jpg]

[Obrazek: budowa_domu_2016_sciany_47.jpg]
Niemożliwe nie istnieje...
Odpowiedz
#7
Takie pytanie nie na temat może... Dlaczego Wasze budowy nie są ogrodzone tymczasowo? Jak to jest z tymi wymaganiami?
Odpowiedz
#8
Ja mam pytanie odnośnie wysokości okien, tutaj mamy na 4 bloczu z czego posadzka i jej ocieplenie to ok 20 cm czyli okno wypada na 3 bloczku z hakiem od gotowej podlogi czyli blat w kuchni pod oknem już odpada bo za nisko? U Dominiki zaś okno mam na 5 bloczku + posadzka czyli na 4 z hakiem od gotowej podłogi wtedy blat pasuje bo wysokość w sam raz pod blat w kuchni który jest na wys ok 95 +\- cm, kto mi to wyjaśni czemu tak jest?
Odpowiedz
#9
Ja wytłumaczę.
Okna na 90cm wysokości. Posadzka w domu odpada ok 1 bloczek z tej wysokości. Ja osobiście ostatnia warstwę doklejam już na sam koniec. Bloczek cięty w pół.
Akurat tu był materiał marki H+H o wysokości 25cm.
Pozdrawiam Smile


[Obrazek: szczepidlo_8.JPG]
Niemożliwe nie istnieje...
Odpowiedz
#10
3x25+pół bloczka 12,5+ rama od okna czyli blat pasuje super dzięki
Odpowiedz




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
  
Menu