(04.03.2017, 19:40)marcinur napisał(a): W załączniku schamat rekuperacji, który przygotowałem.
Lokalizacje anemostatów są schematyczne - każdy umieści tak, jak mu będzie pasowało do układu w pomieszczeniach.
W związku że założyłem ogrzewanie pompą ciepła i kotłownia będzie pełnić funkcję pralni - dałem tam nawiew, a żeby go zbilansować dałem wywiew w wiatrołapie.
Potrzebne materiały:
- kanały PE-FLEX 75/60 mm - ze wstępnych obliczeń potrzeba ok 60-65 m.
- do połączenia do czerpni i wyrzutni oraz do skrzynek rozdzielczych - założyłem termoflex 150 mm - potrzeba ok 14-15 m
- 2 skrzynki rozdzielcze z przyłaczem 150 mm i 8x75mm
- 10 skrzynek rozprężnych (można zaszczędzić i dać 9, ale uznałem że w salonie lepiej dać 2 anemostaty).
- 10 anemostatów 125 mm (można dać różne średnice ale uśredniając 125 mm będzie ok).
- czerpnia i wyrzutnia 150 mm
- No i rekuperator - tutaj każdy dobierze odpowiedni wg swojego portfela - ja nie powiem jaki jest mój typ bo mnie kolega Sierżant skrytykuje
W miarę wolnego czasu podeślę linki do konkretnych modeli i zrobię wstępny kosztorys.
A teraz kilka uwag.
Nie doliczałem kosztów wysyłki.
Przewód PE-FLEX sprzedawany jest w odcinkach 50m - uśredniłem cenę za 1m. Podobnie z termoflexem.
Skrzynki rozprężne - przyjąłem 45 za sztukę, ale potrzebujemy 1 sztukę z 3 wejściami PE-FLEX, która kosztuje 50PLN - więc będzie 5 PLN drożej.
Anemostaty - przyjąlem 10 sztuk. Nawiewne i wywiewne są w tej samej cenie - link podałem tylko do jednego typu.
Czerpnia i wyrzutnia - przyjąłem najtańsze za 14PLN za sztukę. Osobiście kupiłbym lepsze z daszkiem ochronnym: http://allegro.pl/czerpnia-wyrzutnia-kra...26829.html
Rekuperator luna to jeden z najtańszych na rynku i ma kilka wad, które eliminujemy poprzez:
- rezygnację z oryginalnego sterownika i zastąpienie go regulatorem ARW - bierze mniej prądu i nie buczy.
- wywalamy filtry z rekuperatora i zastępujemy je zewnętrznymi skrzynkami.
Materiał filtracyjny kupuje się na allegro za grosze. Poza tym warto jeszcze uszczelnić obudowę rekuperatora i pomyśleć nad systemem zapobiegającym zamarzaniu w największe mrozy - ale ten tamat jeszcze poruszymy na dalszym etapie.
Hej,
ja dostałem z lokalnej hurtowni wstępną wycenę na materiały na rekuperację. 3438zł bez rekuperatora.
Proponowana jednostka RECOVAIR VAR150/4R z odzyskiem ciepła 5610,00zł
Pozdrawiam
Ceny nienajgorsze, ale...
Robili Ci do tego jakiś projekt?
Na jakiej podstawie dobrane masz 150 m rur? Wg moich obliczeń 60-70 m wystarczy.
Poza tym zrezygnowałbym z przepustnic regulacyjnych - regulacje przepływów można zrobić na anemostatach. Wg mnie niepotrzebne też jest otulina ocieplająca - kanały i tak prowadzimy pod wełną więc jest zbędna.
Rekuperator - nie dość, ze drogi to jeszcze 150 m3/h. Brałbym jakiś z wydajnością 200 m3/h.
Proponowana jednostka RECOVAIR VAR150/4R z odzyskiem ciepła 5610,00zł
Pozdrawiam
Ceny nienajgorsze, ale...
Robili Ci do tego jakiś projekt?
Na jakiej podstawie dobrane masz 150 m rur? Wg moich obliczeń 60-70 m wystarczy.
Poza tym zrezygnowałbym z przepustnic regulacyjnych - regulacje przepływów można zrobić na anemostatach. Wg mnie niepotrzebne też jest otulina ocieplająca - kanały i tak prowadzimy pod wełną więc jest zbędna.
Rekuperator - nie dość, ze drogi to jeszcze 150 m3/h. Brałbym jakiś z wydajnością 200 m3/h.
06.03.2017, 10:55 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 06.03.2017, 11:11 przez marcinur.)
(06.03.2017, 10:37)klonu1988 napisał(a): "Projekt" w załączeniu.
Moim zdaniem projekt jest nieprawidłowy. Generalnie jest taka zasada, że liczba rur nawiewiewowych powinna odpowiadać liczbie wywiewów. A na rysynku mamy 10 nawiewów i 7 wywiewów. Nie zbilansuje to odpowiednio przepływów powietrza. Owszem, można to jakoś wyregulować przepustnicami i anemostatami, ale po co?
W łazience zamiast 2x75 dałbym 3x75 - tam musi być dobra wentylacja. W WC zamiast 1x75 dałbym 2x75.
W "małych" sypialniach (dla 1 osoby) wystarczy 1x75. W salonie wystarczy 3x75 zamiast 4x75.
W kuchni może zostać 3x75. A czym planujesz palić? Bo jak nie bedzie kotła na paliwo stałe, to dałbym nawiew w kotłowni.
Rekuperator będzie na strychu czy w WC?
Jeżeli na strychu, to lepej dać go do ogrzewanego pomieszczenia. A jeżeli w WC - nie ma przeciwskazań - pod warunkiem, że się zmieści.
(06.03.2017, 10:37)klonu1988 napisał(a): "Projekt" w załączeniu.
Moim zdaniem projekt jest nieprawidłowy. Generalnie jest taka zasada, że liczba rur nawiewiewowych powinna odpowiadać liczbie wywiewów. A na rysynku mamy 10 nawiewów i 7 wywiewów. Nie zbilansuje to odpowiednio przepływów powietrza. Owszem, można to jakoś wyregulować przepustnicami i anemostatami, ale po co?
W łazience zamiast 2x75 dałbym 3x75 - tam musi być dobra wentylacja. W WC zamiast 1x75 dałbym 2x75.
W "małych" sypialniach (dla 1 osoby) wystarczy 1x75. W salonie wystarczy 3x75 zamiast 4x75.
W kuchni może zostać 3x75. A czym planujesz palić? Bo jak nie bedzie kotła na paliwo stałe, to dałbym nawiew w kotłowni.
Rekuperator będzie na strychu czy w WC?
Jeżeli na strychu, to lepej dać go do ogrzewanego pomieszczenia. A jeżeli w WC - nie ma przeciwskazań - pod warunkiem, że się zmieści.
Dzięki za opinię. Uważasz, że lepiej "na siłę" dołożyć 3 wywiewy?
Palić planuję gazem, jeżeli się rekuperator zmieści w WC to tam go umieszczę, jeżeli nie to pójdzie na góre.
06.03.2017, 12:14 (Ten post był ostatnio modyfikowany: 06.03.2017, 12:19 przez marcinur.)
(06.03.2017, 11:46)klonu1988 napisał(a):
(06.03.2017, 10:55)marcinur napisał(a):
(06.03.2017, 10:37)klonu1988 napisał(a): "Projekt" w załączeniu.
Moim zdaniem projekt jest nieprawidłowy. Generalnie jest taka zasada, że liczba rur nawiewiewowych powinna odpowiadać liczbie wywiewów. A na rysynku mamy 10 nawiewów i 7 wywiewów. Nie zbilansuje to odpowiednio przepływów powietrza. Owszem, można to jakoś wyregulować przepustnicami i anemostatami, ale po co?
W łazience zamiast 2x75 dałbym 3x75 - tam musi być dobra wentylacja. W WC zamiast 1x75 dałbym 2x75.
W "małych" sypialniach (dla 1 osoby) wystarczy 1x75. W salonie wystarczy 3x75 zamiast 4x75.
W kuchni może zostać 3x75. A czym planujesz palić? Bo jak nie bedzie kotła na paliwo stałe, to dałbym nawiew w kotłowni.
Rekuperator będzie na strychu czy w WC?
Jeżeli na strychu, to lepej dać go do ogrzewanego pomieszczenia. A jeżeli w WC - nie ma przeciwskazań - pod warunkiem, że się zmieści.
Dzięki za opinię. Uważasz, że lepiej "na siłę" dołożyć 3 wywiewy?
Palić planuję gazem, jeżeli się rekuperator zmieści w WC to tam go umieszczę, jeżeli nie to pójdzie na góre.
Nie na siłę. Anemostat będzie jeden i taki sam - 125 mm. Tylko zamiast 2 rur 75 mm dałbym 3 rury.
Jak nie zmiescisz reku w WC to lepiej go dać w kotłowni.
Ze strychem problem jest taki, że jest większeryzyko zamarzania. Poza tym, mało komfortowe bedzie wygrzebywanie go co 3 miesiące z warstwy ovieplenia i wymiana filtrów.
Już wiem dlaczego wyszło Ci tyle rur. Najefektywniej jest dawać krótkie odcinki "na skróty". Sprzedawca zaproponował Ci "ładne" ułożenie po "kwadracie".
Jeżeli planujesz budować komin do gazu to daj od razu w kanałem wentylacyjnym i zamontuj szczelne drzwi.
Ale ja dałbym mimo wszystko nawiew w kotłowni - ładnie bedzie to działało w połączeniu w wywiewem w wiatrołapie.
(06.03.2017, 13:10)klonu1988 napisał(a): Kanał wentylacyjny w kominie żeby pobierać z niego powietrze do rekuperatora?
Nie. Kanał wentylacyjny w kotłowni żeby wentlować ją grawitacyjnie. Tylko w tym przypadku konieczne są szczelne drzwi do wiatrołapu, żeby nie zakłócać działania rekuperacji.