Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Likwidacja kominów dymnych i wentylacyjnych - pompa ciepła i rekuperacja
#91
(16.02.2017, 13:21) pid=\1901' napisał(a):[quote pid='1898' dateline='1487240275']
Cos nie chce mi sie wierzyc w takie wyniki przy takich izolacjach.  
Tutaj 
http://m.muratordom.pl/budowa/oni-juz-zb..._7762.html

Opisany jest przyklad domu mocno energooszczednego o podobnych wymiarach co domza150tys.
[/quote]

Nie twierdzę że się nie da tego zrobić, jednak zobacz jak wygląda tam podłoga 25 cm styropianu gdzie w projekcie masz chyba 10 (wielu inwestorów zwiększa to do 15 lub 20 cm), ale tam masz jeszcze więcej, dodatkowo 3 cm zbrojonej i 9 cm akumulacyjnej wylewki (na podłogówkę stosuje się zazwyczaj 7 cm betonowej).

Na samym przygotowaniu podłogi masz kilka tysięcy więcej
Standardowo styropian grafitowy ma lambdę 0,33 tam zastosowali 0,31 to też trochę podnosi koszt izolacji.

Dużą różnicę w cenie może zrobić też okno trzyszybowe o takim współczynniku przenikania (słabe dwuszybowe ma ok 1,5; dobre dwuszybowe ma ok 1,1; słabe trzyszybowe ma ok 1; dobre trzyszybowe ma ok 0,8 - taka moja subiektywna skala).

Ocieplenie stropu też jest 50 cm więc to tez są dodatkowe koszta.

Oczywiście to wszystko przy korzystnym ułożeniu domu względem stron świata i zmniejszeniu okna np w kuchni od strony północnej (brak okna panoramicznego narożnego)

Nie jestem pewien czy suma tych wszystkich dodatkowych wydatków + koszt zakupu pieca typu KOSPEL nie wyjdzie wyższa, niż np koszt instalacji grzewczej opartej na p/w.

Dodatkowo trzeba brać pod uwagę staranność wykonania izolacji w tak dobrze ocieplonym domu (wystarczy że ekipa która będzie stawiała dom coś zrobi niedokładnie i już nie będziesz miał takich parametrów jak projektowane, a to znacznie może podnieść koszty eksploatacyjne. Mniejsze ryzyko w tym względzie jest przy standardowej izolacji, bo nawet jak coś nie wyjdzie to nie będzie to miało aż tak dużego wpływy na eksploatację, bo i tak z góry zakładamy gorsze parametry)

Jak uda Ci się to przeliczyć to napisz tu na forum czy to jest opłacalny sposób ogrzewania.

@ marcinur

Trzeba tylko pamiętać że zestaw 10kW to ok 70m2 i waga ok 1 tony. 
Jeżeli zmienisz konstrukcję dachu na dwuspadowy przy zachowaniu kąta 25 stopni i kalenicę masz w linii wschód-zachód to na południowej stronie masz ok 75m2 powierzchni dachu do zagospodarowania. Wtedy taki zestaw ma szanse się zmieścić na tej połaci dachu. Wydaje mi się jednak że trzeba byłoby wzmocnić konstrukcję dachu aby wytrzymał dodatkowe obciążenie z jednej strony dodatkową 1 toną. To też na pewno jakoś podniesie koszty budowy które trzeba będzie brać pod uwagę. Nie wiem czy nie trzeba byłoby jakoś usztywnić konstrukcję budynku aby wytrzymał to dodatkowe obciążenie.
Odpowiedz
#92
@lucky
Oczywiscie masz racje. Dlatego pisałem wcześniej o OZC budynku. Każdy inwestor powinien zrobić sobie zapotrzebowanie i sprawdzac gdzie moze cos urwac tanim kosztem. Ten domek ma stosunkowo nieduza powierzchnie zabudowy wiec mozna go posadowic na płycie. Kosztowo wychodzi to samo co ławy a mamy już gotową podłogę i ogrzewanie wodne przy jej zalaniu. Nie mamy dodatkowo posadzek do wylewania. Trzeba to wszystko whliczyc ale widze co raz to wiecej inwestorow budujacych wlasnie na plytach. Ja sklaniam sie do podlogowki i bufor z gżalkami. Ma to taka zalete ze zawsze mozna cos innego wpiac w ten system a samo CO jest stosunkowo tanie. Izolacje wolalbym zrobis samemu ze wzgledu wlasnie na wykonawcow i ich obojetnosc.
Odpowiedz
#93
@Sly12344
OZC zawsze warto zrobić, bo to jeden z niewielu przypadków gdzie małym kosztem można sporo zaoszczędzić.
Jednak w dalszym ciągu trudno mi sobie wyobrazić że małym kosztem nakładów inwestycyjnych można osiągnąć wskaźnik ok 30kWh/m2.

Kiedyś czytałem artykuł na temat domów pasywnych i było tam napisane że nakład inwestycyjny rośnie ok 2-2,5 razy jak chcemy mieć taki dom tzn ok 15kWh/m2, natomiast dla domu niskoenergetycznego 30-40 kWh/m2 nakład trzeba zwiększyć o ok 30-50% to znaczy że w naszym przypadku byłoby to 50-75k. Być może w tej chwili już inaczej wyglądają te proporcje, jak coś wiesz na ten temat to podeślij linki.
Odpowiedz
#94
(16.02.2017, 13:57)lucky napisał(a): Trzeba tylko pamiętać że zestaw 10kW to ok 70m2 i waga ok 1 tony. 
Jeżeli zmienisz konstrukcję dachu na dwuspadowy przy zachowaniu kąta 25 stopni i kalenicę masz w linii wschód-zachód to na południowej stronie masz ok 75m2 powierzchni dachu do zagospodarowania. Wtedy taki zestaw ma szanse się zmieścić na tej połaci dachu. Wydaje mi się jednak że trzeba byłoby wzmocnić konstrukcję dachu aby wytrzymał dodatkowe obciążenie z jednej strony dodatkową 1 toną. To też na pewno jakoś podniesie koszty budowy które trzeba będzie brać pod uwagę. Nie wiem czy nie trzeba byłoby jakoś usztywnić konstrukcję budynku aby wytrzymał to dodatkowe obciążenie.
Szczerze to nawet nie rozważałem montażu tak dużej instalacji na dachu. Akurat mam bardzo dużą działkę (ok 2,5 ha) ze spadkiem idealnie w kierunku południowym. Przy kupowaniu używanych komponentów nie mamy zysku watu (8 zamiast 23%) więc nie ma róznicy czy to bedzie zamontowane na dachu czy na powierzchni terenu.
Odpowiedz
#95
@ marcinur
Przy tak dużej działce to rzeczywiście nie ma żadnego problemu z instalacją. Jeżeli uda Ci się w cenie 15k dostać instalację 10kWh to w związku z net-meteringiem warto w takie rozwiązanie zainwestować.
Odpowiedz


#96
(16.02.2017, 15:21)lucky napisał(a): @ marcinur
Przy tak dużej działce to rzeczywiście nie ma żadnego problemu z instalacją. Jeżeli uda Ci się w cenie 15k dostać instalację 10kWh to w związku z net-meteringiem warto w takie rozwiązanie zainwestować.
Wydaje mi się, że taka instalacja w 100% zaspokoiłaby potrzeby energetyczne domu, łacznie z ogrzewaniem i CWU.
Z tego co pamiętam "nasz" dom ma zapotrzebowanie na ogrzewanie i CWU 8000 kWh rocznie. Biorą pod uwagę, że średnioroczny COP pompy wynosi 3, to potrzebujemy 2666 kWh na ogrzewanie i CWU. Do tego jakieś 3000 kWh pozostałemgo zuzycia. Czyli łączne potrzeby to ok 6000 kWh. Biorąc pod uwagę że musimy oddać ZE 2000 kWh to w sumie zostaje nam jeszcze "wolne" 2000 kWh. 
Czyli wniosek jest taki, że teoretycznie powinna wystarczyć instalacja PV o mocy 8-8,5 kW Smile
Odpowiedz
#97
Taka instalacja 10kWh powinna w 100% pokryć zapotrzebowanie całoroczne na prąd (fajnie byłoby dostawać rachunki z energetyki na 0 zł)
Odpowiedz
#98
(16.02.2017, 15:32)lucky napisał(a): Taka instalacja 10kWh powinna w 100% pokryć zapotrzebowanie całoroczne na prąd (fajnie byłoby dostawać rachunki z energetyki na 0 zł)
0PLN nie wyjdzie bo trzeba płacić abonament Smile
Ale tak jak pisałem, może się okazać, że aż tak dużej instalacji nie trzeba będzie montować.

Małe, a właściwie to dość duże sprostowanie. Coś mi sie ubzdurało że na 10kW potrzeba 20 paneli. A potrzeba ich 40. Więc cena ostateczna nie wyjdzie 15k PLN a bliżej 20k PLN - choć moim zdaniem to nadal się opłaca.
Używane panele 250W widziałem na OLX za 380. Więc za same panele  wyjdzie 15kPLN. Używany falownik 2-3k PLN.
Odpowiedz
#99
Photo 
Chejka

tutaj wrzucam wam ciekawy art do poczytania o buforach.
http://czysteogrzewanie.pl/instalacja-gr...or-ciepla/

jest tam swietnie opisane jak zrobic wlasny bufor z wezownicami i specjalnym lejkiem. 
przeczytajcie do konca i sami ocencie.
Odpowiedz
@johny_Szczecin

podalem 1 post wyzej link do dosc precyzyjnego opisu takiego buforka. jak go zrobic samemu i oplacalnosc. Ocieplenie jednak dobrze wykonac samemu solidnie. Co do pomp ciepla to i moze sa ode dosc ciekawe, ale cenowo taka inwestycja zwroci sie po kilkunastu dobrych latach. Oczywiscie taki bufor sprawdzi sie najlepiej z podlogowka ze wzgledyna jej niskie temp. Wentylacja mechaniczna raczej bym dal. Dom przy takim ogrzewaniu nalezy dobrze zaizolowac (termosik) wiec aby byl dobrze wentylowany WM lepiej sie sprawdzi. Rekuperator to tez jest proste urzadzenie i mozna je wykonac samemu. 

tutaj macie obszerny watek o rekuperatorach i jak to forumowicze je budowali samemu

http://forum.muratordom.pl/showthread.ph...ot-robiony

a tutaj macie watek o buforach budowanych samemu ( link ktory umiescilem post wyzej o opis bufora wg Adama z tego wlasnie forum) 

http://forum.muratordom.pl/showthread.ph...for-ciepła


pozostaje kwestia WT 2017. Aby moc miescic sie 95kwh/m2 nalezaloby zejsc do 31kwh/m2 zapotrzebowania w energie bo niby prad jest mnoznikiem razy 3. Nie za bardzo to rozumiem. Bo przeciez mamy takie kwestie jak sprawnosc etc . jak to jest liczone i dlaczego akurat tak? Nie wiem . Wiem ze naley napierw z jakimkolwiek projektem po jego zakupie i adaptacji zrobic Audyt OZC i przeliczyc ile nas bedzie wiecej kosztowac budowa do tych 31kwh/m2 bo moze wcale nie tak wiecej .
Odpowiedz




Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
  
Menu